18.11.2014

Як домогтися демонтажу реклами в ліфті

Кілька місяців тому я звернувся в службу 1551 Києва з вимогою демонтувати рекламу в ліфтах мого будинку. Суть звернення полягала в тому, що відповідно до закону про рекламу та житлового кодексу, ніхто не має права встановлювати рекламу в будинку без дозволу мешканців і підписання відповідних договорів. Історія тривала кілька місяців.

10622792_1464825520435691_6406424575629655579_n

Паралельно я розробив листівку формату А4, суть якої в інформуванні людей, які живуть в будинку, про норми закону. Листівку (формат .pdf) можете скачати тут і за потреби наліпити в ліфті.

При першому зверненні Голосіївська адміністрація послалася на ухвалу Київської міської ради від 27.11.2009р. №712/2781 ”Про порядок розміщення реклами в ліфтах жилих будинків комунальної власності” за якою КП ”Київжитлоспецексплуатація” дозволили укладати угоди з рекламниками про розміщення реклами в житлових будинках. Але лише комунальної форми власності.

Але в Житловому кодексі і кількох ухвалах Конституційного суду наголошено, що по-перше, власниками обладнання, комунікацій, перекриттів, а отже під’їзду в житлових будинках є не комунальники, не ЖЕКи, а мешканці на правах спільної власності (це коли поділити цю власність неможливо, але вона належить всім). А по друге, якщо хоч одна квартира в будинку приватизована, то автоматично комунального в цьому будинку немає нічого. Таких будинків, принаймні в Києві, більшість. Отже, або підписувати договір з кожним мешканцем і відраховувати йому гроші за рекламу, або не вішати щит.

Друге звернення подіяло краще. Мені відповіли: “Ваше звернення, надіслане до КБУ «Контактний центр міста Києва» … стосовно демонтажу інформаційних дошок з ліфтів житлового будинку № ___ по просп. Ак. Глушкова, розглянуто Голосіївською районною в місті Києві державною адміністрацією. Повідомляємо, що станом на 08.08.2014 року інформаційні оголошення з ліфтів житлового будинку № ___ по просп. Ак. Глушкова демонтовано”

Перший раз рекламу вішала компанія CityLift. Через кілька місяців після демонтажу реклама з’явилася знову. Тепер без назви компанії.  Яка цю рекламу вивісила. Але по телефону виявилося, що це знову CityLift. Вони кілька разів обіцяли демонтувати щити. Але принаймні в одному ліфту вони й далі висіли, доки я втретє чи вчетверте не наголосив у зверненні до служби 1551, що щити не демонтовані. Водночас, я просив пояснити, як діяти у подібних випадках, але відповідь була сухою, що ми демонтували рекламу і будемо діяти по мірі її появи.

Те, що стіни ліфта зіпсували саморізами і за рекламу ніхто гроші мешканцям не платив, то вже лірика, але результату було досягнуто. Якщо підсумувати кілька місяців переписки, міська влада визнала, що в моєму будинку, який не об’єднаний в ОСББ і не є комунальним, реклама в ліфтах незаконна.

Нижче я подам повний текст звернення до служби 1551. Його можна використовувати й в інших містах, адресуючи до місцевої адміністрації поштою.

“В обох ліфтах житлового будинку №__ на вул. ___ встановлені рекламні щити, позначені компанією _____.

Відповідно до частини 2 статті 382 Цивільного кодексу України:
”Власникам квартири у дво- або багатоквартирному житловому будинку належать на праві спільної сумісної власності приміщення загального користування, опорні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання за межами або всередині квартири, яке обслуговує більше однієї квартири, а також споруди, будівлі, які призначені для забезпечення потреб усіх власників квартир, а також власників нежитлових приміщень, які розташовані у житловому будинку”.

Дію закону підтвердило тлумачення Конституційного суду від 9 листопада 2011 року (Справа N 1-22/2011):
”…. власники квартир дво- або багатоквартирних житлових будинків та житлових приміщень у гуртожитку, незалежно від підстав набуття права власності на такі квартири, житлові приміщення, є співвласниками допоміжних приміщень у будинку чи гуртожитку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою”.

Отже, житловий будинок, з його технічним обладнанням та допоміжними приміщеннями, в якому хоча б одна з квартир є приватизованою, належить на праві спільної сумісної власності мешканцям та не може перебувати ані в державній ані в комунальній власності.

Відповідно до п. 1 ст. 17 закону «Про рекламу» розміщення внутрішньої реклами має бути узгоджене з власником місця її розташування або з уповноваженою особою.

Звідси, ліфти в будинку на вул. ____ перебувають у спільній сумісній власності мешканців і для розміщення реклами рекламодавець зобов’язаний отримати згоду на монтаж рекламних щитів з боку мешканців.

Зважаючи на те, що: 1) відповідних угод з мешканцями підписано не було, 2) мешканці під’їзду не об’єднані в ОСББ чи інші форми юридичного характеру, а отже не делегують право на ухвалення рішень щодо розміщення реклами іншим уповноваженим особам, 3) ліфти під’їзду не перебувають у комунальній власності, вимагаю демонтувати рекламні щити в будинку на вул. ____ як такі, що встановлені з порушенням Закону.”